tirsdag 12. februar 2013

20 Kokosbollekake


Siden Livet i Casa Didriksen takket så fint
for den grundige dokumenteringen av kokosbollekaka vår på IG//@hagsto
(bare hyggelig å kunne friste Laila, at du ikke hadde ingrediensene var jo litt leit da;)
så dokumenterer jeg liksågodt her på bloggen også - for mye av det gode kan være helt greit det!


Det var flere som ønsket oppskriften og her er den,
jeg fant den på bloggen til Petrus og Petrine;

6 plater gelatin legges i bløt i kaldt vann og løses deretter opp i 1 dl kokende vann.
4 eggehviter stivpiskes før du tilsetter 4 dl sukker og 1 ts vaniljesukker - visp sammen,
deretter tilsetter du den oppløste gelatinen og lar kjøkkenmaskinen vispe kraftig i 15 minutter.

Dryss kokos på et fat, sett ringen fra en springform på fatet før du heller massen over ringen.
Avkjøles minst 4 timer.

Glasur:
Smelt sammen 1 plate kokesjokolade og 1 ss kokosfett,
dette fordeler du rundt den avkjølte kaken.

Dryss kokos over,
vent til sjokoladeglasuren har stivnet,


og nyt!

***

I morgen er det blant annet frisørbesøk som står på tapetet,
og selv om jeg helt klart burde tatt turen så er det Alexander som skal til pers denne gangen.
Vi var veldig flinke å øve på slike besøk rundt skolestart i fjor men det stoppet litt opp
og nå er det en stund siden sist og det er litt vanskelig.
Vi har snakket og sortert litt og har ei plan,
det snakkes om premie for flinke gutter så det vil nok aller helst gå bra:)


Ha en fin kveld og en god onsdag du som er innom
- Hanne -

20 kommentarer:

  1. Har ingen unnskyldning for ikkje å prøve no når eg har Kenwood Major ;-)

    Den såg SÅ god ut, farleg god!!

    God natt klem flyg utover til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var farlig god Sigrid;)
      Men veldig søt - det holder med ett stykke i gangen!

      Slett
  2. Her skal vi kanskje bake kaken i morgen :) Onsdag er min og poden sin dag. Glede <3
    Vi krysser fingrene for at frisørbesøket blir en god opplevelse denne gangen.

    Stor klem til deg
    Nann Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Frionsdag her også, siste ukene har jeg til og med tatt fri;)
      Kos dere i morgen og takk for oppskrifften. Og takk for kryssede fingre:)

      Slett
  3. Håper frisørbesøket blir en positiv ting. Kaka skalbakws, kokos er kjøpt, sjokolade likeså, nå måjeg bare finne en passende dag... Takk for link foressten :)

    SvarSlett
  4. Åååå så utrulig lekre bilder av kaka,den ser veldig god ut men er ikkje så glad i å bake så får heller nyte bildet av den:)jammen så finnest det mange gode kaker!
    Lykke til med frisørbesøket,håper det går fint:)
    Ønsker deg ein fin fin dag Hanne!
    God og varm klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Å himmel for en kake!!
    Den så god ut:)
    Og så fine bilder ♥

    Lykke til med frisørbesøket, håper det går bra:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Her er det feiring av 9-års dag til helgen, og nå vurderer jeg sterkt å bake denne. Jeg kan fortsatt huske at jeg var i bursdag som liten jente og fikk servert kokosbollekake - det gjorde stort inntrykk :-)

    SvarSlett
  7. NAM! Dette var yndlingskaka mi som barn - mamma laga den alltid til bursdagen min. Ho lager den framleis, sjølv om det ikkje lenger er "VERDENS BESTE KAKEEE!!" :) Vi kalla den for skumkake - og den er jo veldig god da:):)

    SvarSlett
  8. æææææææææ, vidunderkake! fikk lyst på!

    SvarSlett
  9. Lykke til hos frisøren;) lurt med små belønninger :) LK

    SvarSlett
    Svar
    1. Turen til frisøren gikk fint, belønninger fungerer godt;) Og valget falt denne gangen på såpebobler, fine greier!

      Slett
  10. Lekre bilder.
    Den ser faktisk veldig god ut.
    Men jeg har dessverre dårlige barndomsminner fra en barnebursdag der vi ble servert en slik kake som ikke var spiselig,husker vi var mange som slet rundt det bursdagsbordet, og har ikke fått meg til å smake igjen senere.
    Så på Inta at frisørbesøket resulterte i kul sveis.

    Fin kveld til deg!
    - AC

    SvarSlett
  11. ..denne ser jo helt fantastisk ut:)
    MÅ testes, takk takk for at du deler oppskrift.

    Annelise:)

    SvarSlett
  12. Så utrolig god den kaka så ut. Frister veldig, men siden guttene her ikke vil ha den får det være...
    Beklager dårlig kommentering i det siste, det har vært litt mye som har tatt energi.

    Nattaklem :-)

    Rannveig

    SvarSlett
  13. Gjett hva jeg skal bake i morgen?! Eller rettere sagt datter :) Hun elsker å bake, så dette var en fin oppskrift for henne :) Den så bare såå god ut! Og så er jeg så glad i kokosboller, så jeg tror dette blir bra ;)
    Dumt vi ikke fikk kommet til dere da du viste den fram første gang ;))

    Klem

    SvarSlett
  14. Det var en lekker kake gitt! så spennende ut og tror jeg må teste den ut:)))

    God helg til dere på farten:)))

    SvarSlett
  15. Åååå sukk, den så skikkelig snadder god ut! Tror jeg skal prøve meg på den i helga. Vi har endelig fått vinterferie selv om mor skal jobbe et par dager, det er ferie likevel :o) Håper det gikk bra til frisøren, skjønner at det må planlegges mye i forkant. Jeg ønsker deg ei strålende god helg, måtte den bli fylt med mange gleder! Klem fra Nina

    SvarSlett
  16. Ååå fy søren. Sitter her på jobben og er sååååå godtesyk. Å så den kaka da, sukk. Har sett IG-bildene av den, så nå sitter jeg bare nesten og sikler, haha. *Note to self, den oppskriften der* ^_^

    SvarSlett

Så kjekt at du tok turen innom,
jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor:)